صفحات

۱۳۹۱ مرداد ۵, پنجشنبه

اساتید کیلویی، دانش آموختگان بی سواد


شگاه آزاد،
عضو هیأت علمی گروه زبان دانشگاه معتبر علم و صنعت شده
در حالیکه این روزها، بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر با مدرک دکترا، حتی به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد هم در نمی آیند، در اقدامی تعجب برانگیز، خانم طلوع ملاباشی دختر محمود ملاباشی معاون دانشجویی وزارت علوم، با مدرک فوق لیسانس دانشگاه آزاد، عضو هیأت علمی گروه زبان دانشگاه معتبر علم و صنعت شده است.
در حالیکه فساد، رانت خواری، ارتشا و باند بازی تقریبا در تمام ابعاد سیاسی و اقتصادی کشور به وضوح قابل رویت است، انتظار این است که عرصه علم و دانش و مخصوصا دانشگاهها به عنوان سمبل علم ورزی و علم آموزی بنا به ماهیت و مقتضیات خاص خود، آسیب پذیری کمتری نسبت به این معضلات داشته باشند.

دانشگاهها در سی و سه سال بعد از انقلاب 57، تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده اند. سابقه اولین برخورد جدی با دانشگاهها به سال 59 بر می گردد. هر چند آزادی بیان و اندیشه در دانشگاهها، در ماههای ابتدایی پیروزی انقلاب نسبت به دوران سلطنت پهلوی بسیار بیشتر بود و همین موضوع امیدهای بسیاری را در جامعه دانشگاهی برای ساختن محیطی پویا و شاداب ایجاد کرده بود، معذلک تمامی امیدها و برنامه ریزی ها در بیست و نه فروردین 59 با حکم شورای انقلاب مبنی بر مهلت سه روزه  به گروه‌های سیاسی فعال در دانشگاه‌ها، برای تخلیه دفترهای خود به یاسی سنگین بدل گردید. طی این سه روز ، درگیری و خشونت در دانشگاه‌های مختلف ایران شدت گرفت و چندین نفر کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. مجموعه این اتفاقات سرآغاز «انقلاب فرهنگی» محسوب می‌شود. رویدادی که به تعطیلی حدود سه سال دانشگاهها و اخراج بسیاری از اساتید و دانشجویان منتهی شد. غیر از آن، بسیاری از دانشجویان نیز در طی ان دو سال به نحوی مسیر و جریان زندگیشان دچار تغییرات جدی شد و هرگز حتی بعد از بازگشایی دانشگاهها در سال 62 فرصت و شرایط ادامه تحصیل پیدا نکردند.

از آن پس و با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 63، گزینش اساتید با فرمولی جدید در دستور کار قرار گرفت، در فرمول جدید مقرر گردید اساتید بر مبنای دو معیار گزینش شوند: گزینش علمی و دیگری گزینش عقیدتی و سیاسی
از آن تاریخ تا امروز با همین روش گزینش، اساتید محترم و قابلی وارد دانشگاهها و هیئت های علمی شدند و البته دانشگاه به عنوان بستر تمامی تحولات اجتماعی، همچنان در خط مقدم قرار داشته و دارد. هرچند همواره تلاشهای گسترده ای برای به انفعال کشاندن دانشگاه و دانشگاهیان صورت گرفته است، اما دانشگاه و دانشگاهیان خط شکن و سردمدار تحولاتی مهم در جامعه ایران بوده و هستند.
در تمامی این سالها همیشه این سوال مهم مطرح بوده است که دو معیار اصلی که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی برای گزینش اساتید در نظر گرفته شده اند، در عمل تا چه میزان رعایت می شوند و آیا از وزن یکسانی برخوردارند؟
همواره این شبهه وجود داشته است که شاید معیار عقیدتی و سیاسی نسبت به معیار علمی اولویت و وزن بیشتری در نظر مسئولین داشته باشد. هر چند در واقعیت دانشگاههای کشور پر از اساتید با رتبه های ممتاز علمی آنهم در سطح بین المللی می باشد اما مواردی همچون خانم ملا باشی همیشه وجود داشته اند و بر شبهات افزوده اند.
در سالهای اخیر دامنه گزینشهای اینچنینی که بیشتر بر مبنای عقیدتی سیاسی و همچنین باند بازی و خویشاوندی بوده است، شدت بالایی گرفته است و کار به جایی رسیده است که اگر تا قبل از این افرادی با صلاحیتهای علمی و همچنین تجربه پایین به دانشگاهها برای تدریس ساعتی راه پیدا می کردند، امروز شاهد ورود چنین افرادی به هیئت های علمی هستیم.
به نظر می رسد با ادامه پیدا کردن چنین روندی در سالهای آتی و با بازنشسته شدن اساتید قدیمی و با سواد، شاهد فتح سنگر دانشگاه به دست فامیل و خویشاوندان مسئولین و در نتیجه دانش آموختگان بی سواد و با پایه علمی ضعیف و شکننده باشیم. چیزی که به هیچ وجه با اهداف سند چشم انداز بیست ساله نظام برای تبدیل شدن به قطب علمی و مقام شماره یک علمی در خاور میانه همسویی ندارد.

در حالیکه با تکیه بر هوش و استعداد ایرانی و همچنین تلاش و پشتکار فرزندان این سرزمین، شاهد هزاران دانش آموخته ایرانی تراز اول از دانشگاههای داخلی و خارجی هستیم، بعید به نظر می رسد تا صد سال دیگر هم به افرادی در شرایط فعلی خانم ملاباشی نوبت تدریس در دانشگاهها مجال بدهد چه برسد به اینکه عضو هیئت علمی هم قرار بگیرند.
حتی اگر معیار گزینش اساتید وزنی و کیلویی هم بشود، باز هم نوبت به من یا ایشان نخواهد رسید زیرا از فرزندان دلیر این سرزمین هستند کسانی که به حق و انصاف شایسته تدریس در دانشگاهها و قرار گرفتن در هیئت های علمی هستند تا بتوانند با انتقال تجربیات و دانش خود، به تربیت دانشجویانی با سواد و هماهنگ با دانش روز جهان مشغول باشند، اما متاسفانه چیزی که در عمل شاهد آن هستیم به کار گرفته نشدن آن ظرفیت های غنی علمی و در عوض به خدمت گرفتن افرادی هستیم که هر چه می اندی

ناهید فرهاد
5 مرداد 1391

پی نوشت: لینک صفحه استاد ملا باشی در دانشگاه علم و صنعت
http://www.iust.ac.ir/find.php?item=28.7779.24167.fa&sw=%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%B9+%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8Cر در

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

دیدگاه شما :