صفحات

۱۳۹۰ بهمن ۲۸, جمعه

جشن اسپندگان بر تمامی میهن پرستان و ایرانیان و عشاق خجسته باد


جشن اسپندگان بر تمامی میهن پرستان و ایرانیان و عشاق خجسته باد
اکنون زمین را می‌ستاییم زمینی که ما را در آغوش گرفته است. ای خداوند جان وخرد زنان را  نیزمی­ستاییم. زنانی که در پرتو مهر ِتو  از بهترین نیکی  در کردارخویش برخوردارند، می‌ستاییم مهربانی و فروتنی را
 نخستین بند از   یسنا ، هات ۳۸
جشن اسپندگان نوشته ای از امید دانا
جشن اسپندگان نوشته ای از امید دانا
در روزهای گذشته که برابر بود با ۱۴ فوریه  روز ولنتاین و شوربختانه فرهیختگان کشورمان در رسانه ها پارسی زبان از ولنتاین سخن ها گفتند و به گونه رایگان فرهنگ غرب را تبلغ کردند آنهم در زمانی که جوانان ما از فرهنگ ایرانی دور میشوند و بایستی فرهیختگان جوانان آریابوم را جذب فرهنگ پربار خویش کنند .
براستی چرا؟ چرا ما ایرانیان خود را به گمراهی کشاندیم و حتا نگاهی به تاریخ و پیشینه گذشتگانمان نمیکنیم . نیاکانمان چنان فرهنگی از خود برای فرزندانشان به یادگار گذاشتند که ما فرزندان ایران در برابر فرهنگ بیگانه سرافرازیم . تنها بایستی اندکی به خود زحمت کنکاش در تاریخ گذشته ایرانشهر را بدهیم.
در گاهشمار ایران باستان هر روز یک نام داشته است و هر گاه نام روز با نام ماه برابری می کرده آن روز را جشن میگرفتند به مانند روز پنجم هر ماه اسپند نامگذاری شده است و روز اسپند در ماه اسپند جشن اسپندگان یا جشن سپندارمذ برپا می شده است و امروزه در گاهشمار خیامی ۶ روز به جلو می افتد و در ۲۹ بهمن جشن اسپندگان برگزار میشود.
اسپند یا سپندارمذ در باور ایرانیان پنجمین امشاسپند هست امشاسپندان فروزهایی از اهورامزدا میباشند که در وجود تمامی انسانها نهفته اند .
واژه پارسی سپندارمذ از واژه پهلوی سپندارمد و واژه اوستایی ((سپ نت ه آرم ئیتی )) برگرفته شده است . واژه سپند به چم گرامی   فروتنی   فداکاری   ورجاوند میباشد .
سپندارمذ امشاسپند بانوی زمین و نماد شیوایی است و با گذشت و مهربانی با تمام کسان مهر می ورزد و زشت و زیبا خوب و بد را به یک چشم می نگرد و همه را به مانند مادری فداکار در دامان خود می پروراند .
جشن اسپندگان برای همسانی زن و مرد و عشق این دو به همدیگر برگزار میشود زنان ایران باستان میتوانستند پادشاه  فرمدار((وزیر))  مهسار((مهندس))  و سرنشین سپاه پادشاهی ایران شوند نبایستی فراموش کرد این فرهنگ برابری بین زن و مرد در ایران ریشه ای کهن در فرهنگ پر بار ایرانزمین دارد.
در ایرانمان زنان در چنین روزی مهر به شوهر خود میدادند و شوهران هم  همسر خویش را در تخت شاهی خانواده نشانده و به یار خویش پیشکشی اهدا می کردند .
براستی این جشن نشانه ای از روشن اندیشی و روشن بینی در نزد نیاکانمان  می باشد . نیاکانمان در زمانی این احترام و این زن سالاری را در آب و خاکشان در فرهنگ خود جا انداخته بودند که هیچ جایگاهی زن در کشورهای گیتی نداشت و زنان را به عنوان برده خرید و فروش میکردند آری براستی اینگونه بود که ایرانیان توانستند جهان را شیفته و عاشق فرهنگ فرهیخته و والا خویش نمایند .
امید دانا و نازنین زرین کلاه
امید دانا و نازنین زرین کلاه

در پایان این نوشتار اسپندگان را به تمامی هم میهنانم به ویژه به همسر گرامی و مهربانم خجسته باد میگویم در چنین روزی از یار گرامی خود میخواهم به خاطر خود گذشتگی ای که در طول ۴ سال زندگی مشترک که ۳ سالش را برای حوادثی که بر ایرانمان گذشت و باعث شد که دور از هم باشیم مرا ببخشد  همسر مهربانم نازنین زرین کلاه زمانی که طناب دار را بر روی گلویم احساس میکردم لحظه ای نا امید نشدی و از پا ننشستی و تمامی تلاش خویش را برای رهایی من به کار بستی و در درازای دوران حبسم در زندان ضحاک تازیان به خوبی نشان دادی که از نسل زنان شاهنامه هستی و به من در زنجیر دلداری میدادی و اکنون پس از رهایی به ناچار مجبور به ترک آن دیار اهورایی شده ام تنها در سرزمین مادری زندگی می کنی میدانم همانگونه که قلب من برای تو میتپد تو هم قلبت برای من به آوا در می آید
آرمان دارم ایزد مهر نگهبان پیمانی که من و تو در روز گواه گیری ((عقد کنان)) بستیم باشد و آرمان دارم هر دو به امرداد خواهیم رسید و اهورا مزدا و خرد زرتشت به یاریمان خواهند شتافت
ایدون باد ایدون ترج باد

نگارنده : امید دانا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

دیدگاه شما :